2010. április 5., hétfő

Lovak a képzőművészetben

Az ember az őt körülvevő élővilágot a legkülönfélébb módokon örökítette meg már a kezdetekben is.A realisztikus állatábrázolás legjellegzetesebb ősi lenyomatai,a barlangrajzok között lóábrázolásokat is találunk,így Touloustól délre,Tarascon sur-Ariége közelében a Niaux-barlang szakállas lovát,a szintén Franciaországban található Lascaux-barlang Körcsarnoka monumentálisnak számító képfrízét,mely a lovak mellett őstulkokat,szarvasokat,medvét és vélhetően egy egyszarvút ábrázol.A Pech Merle-barlang pettyes lovait kezek negatív rajzai veszik körül,különös hatást kölcsönözve az alkotásnak.A Kallikratész és Iktinosz által tervezett,i. e. 438-ban felavatott Pharthenon frízein eleven,büszke tartású lovak díszelegnek,valamint a keleti oromzaton látható a nappal kezdetét ágskodva jelző Héliosz lova is.Az ókori világ egyik csodájának tartott Mausszóleion(ma Londonban őrzött) frízen kocsihajtók és megelevenedett csaták láthatók,a monumentális épület tetején márványból faragott négylovas kocsi áll.Néró császár diadalívét valaha négy,aranyozott bronzló ékesítette, ma Velencében a Szent Márk-bazilika főkapuja felett állnak.Marcus Aurelius lovas szobra ma a Capitoliumon áll,Zeusz fiai,Pollux és Castor lovaikkal őrzik a teret.(A két mű valószínűleg befolyásolta Donathellót Gattamellata szobrának megformálásában.) Nem központi témaként,de megjelennek a genti székesegyház Bárány-imádása szárnyas oltárán,Krisztus lovagjai lóháton vonulnak be,de kivehetők a firenzei keresztelőkápolna Porta Del Paradiso kapuján is.A korai reneszánsz idején működő firenzei mesterektől csupán két lovas szobor maradt az utókorra,Verrocchio Bartolomeo Colleoni zsoldosvezérről készített lovas szobra,melyben a szobrász ötvöstehetségét is megmutathatta,és Donathello Gattamellatája,mely a művész rendkívüli jellemábrázoló képességéről tanúskodik.Leonardo da Vinci lovas szobrának csak agyagmodelljét készíthette el, de a lovak anatómiai ismeretéről tanúskodnak fennmaradt vázlatai,ahogy halhatatlanná tették őket Michelangelo,Raffaello,Tiziano,Dürer vagy akár Velázqez,Geicoult,Manet,Toulouse Lautrec és Salvador Dali alkotásai is,és e sort még sokáig folytathatnánk.Magyar képzőművészek közül Lotz Károly a velencei barokk freskófestészet hatását idéző falképeivel írta be magát a lovasábrázolások történetébe,például a Vágtató betyár című festményével.A zsellércsaládból származó,faragással,majd porcelánfestéssel próbálkozó lakatosinas, Fadrusz János Pozsonyban felállított Mária Terézia lovas szobra 1928-ban megsemmisült,de a Kolozsvárott felállított,hányatott sorsú Mátyás bronz lovas szobra ma is áll. Feszty Árpád többek között Váró Pál - aki alföldi és történeti vonatkozású festményekkel tűnt fel - közreműködésével festett körképe a lovas hagyományokat ma is ápoló Ópusztaszeren található.Savoyai Jenő Budai várban látható lovas szobrát Róna József szobrász alkotta meg,a budapesti milleniumi emlékmű lovas szobrai pedig Zala György munkái közé tartoznak.II. Rákóczi Ferenc szegedi lovas szobrát Vastagh György készítette,a fejedelem Parlament mellett álló szobrát pedig Pásztor János alkotta meg 1937-ben.Érdemes még megemlíteni Csergezán Pál (1924-1996) nevét,aki a perzsa sah lovait örökítette meg,a fotózási tilalom alatt álló hátasokat felkérésre egyedül ő festette meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése